Min vandring i det inre och yttre

21. jul, 2019

Restaurang för den hungrige i Höganäs

Hej och Godkväll på er.

Två gånger på två dagar, har vi mött jordänglar

Igår fann jag ett Café utöver det vanliga. Verkligen enastående personal, god frukost och gott fika. Ja, som du förstår tillbringade jag en lååång stund där.

Anledningen till detta var min lilla fadäs i kohagen, när jag gick vilse, ner till Mölle. För min make skulle ha mött mig i strandbaden dagen efter på söndagen, men då hade han missat mycket utav den vandringstid som vi skulle ha gemensamt.

Alltså stannar jag upp och väntar in honom i Höganäs, på Caféet.

När timmarna runnit i en strid flod, kände jag behovet utav att förflytta mig och se mig om lite. Under denna promenad möter jag en kvinna, som arbetar i sin trädgård. Hon har skapat en vacker tunnel in till trädgården utav träreglar och armeringsmattor.

Jag frågar om jag får ta en bild för att ev. kunna göra något liknande hemma. Samtalet leder in i trädgården där många roliga idéer är på gång.

Så skall jag vandra vidare, då omnämner hon en Livsstilsmässa som pågår under helgen. Givetvis tar jag mig dit. En fantastisk lokal där den kände danske designern, trädgårdsinspiratören m.m. Tage Andersén har ett helt rum för sin utställning. Totalt fantastiskt.

I de andra rummen visas möbler, konst, konstverk, livstilar i olika former. Jag hittar mig själv i många av stilarna. Nästan alltid något som är vackert eller praktiskt.

När jag vandrar ut är jag så härligt inspirerad på många inre plan. Så går mina fotsteg till Saluhallen, där jag dröjer mig kvar för att luncha med min man som nu är i analkande. Men tiden står inte still så innan han kommit stänger de Saluhallen.

Var finner man då mat, jo runt hörnet på det kända "Garage". Så mycket folk. Ruffigt, tufft och gott. Utanför övar ett band som skulle spela senare på kvällen. Gungit och svängigt.

Så vandrar vi vidare, kvällen kommer smygande och när vi landar i Lerberget, börjar vi söka vindskydd. Jag längtar efter en säng och en dusch. Så står han bara där, farbrorn, och frågar om vi vet om att det finns ett vandrarhem i Lerberget.

Nej, det hade vi inte koll på. Men vi tackar för tipset och går dit. Så får jag sova i en säng, duscha min kropp och krama min man i ett varmt och ombonat rum. Så härligt.

Den andra ängeln får jag berätta om imorgon för nu har mannen somnat utan godnattpuss.

Trevlig kväll och godnatt.

Med kärlek

Greenleaves Andersson

20. jul, 2019

In i fårhagen

Hej och godkväll.

Här är jag livs levande, Hurra!

Ja, jag vet tokigheter kommer med trötthet, värme och leklust. Det skulle ha kunnat vara en kombination av alla tre som tog mig genom gårdagen.

Som ni vet landade jag vid 21.30 i förgår, vid Skärets vindskydd (shelter). På morgon tar jag mig tid till hårvård, tvättar håret i riktigt kallt vatten, bättre än inte alls. Sedan tar jag mig till, "Flickorna på Skäret" för att ordna med frukost. Nybakade frallor och deras "Vaniljhjärta". En kaka som de bakat med samma recept sedan 1930-talet. Mums så god den var. Medan detta sker, laddas min telefon, till 66%.Tänker att det räcker fram till nästa ställe.

Nu börjar de små tokigheterna, jag går fel i Skäret, vandrar ut samhället, till en större väg. Tar efter en kort bit av in på en grusväg som jag anar kan ta mig till havet och Skåneleden. Mycket riktigt, det gör den.

Glad i hågen går jag vidare. Denna dagens vandring omnämns som Utmanande. Känns lugnt till en början, sedan viker vägen av från havet och leder mig in i skog och mark. Jag vandrar över betesmarker, genom snåriga stigar, uppåt på kullriga, steniga vägar in i slingrande, backig bokskog.

Det är här något händer, mitt i kohagen, med korna råmande mig i öronen för att jag står ivägen, väljer jag fel väg. Min väg som nästan är färdig för dagen, skall ta mig till Josefinelund, men skyltar som förföljer mig säger alla, "Mölle". Mot bättre vetande tänker jag, ja ja.

Givetvis gick jag vilse, på Kullahalvön, så när kvällen kommer landar jag i Mölle utan boende, utan vindskydd. Men med mat, tack o lov.

Så ut ifrån Mölle, prövar jag lyckan på en camping, fullt!

Bussen tar mig till Strandbaden, var jag skulle ha landat idag. B&B - fullt, hittar Vindskyddet och tre trevliga danskar. Så härligt, somnar trött o nöjd. Telefonen dör- måste ju ha mat. Men vet du, jag sover helt ovetande om denna händelse, tur att varje dag får bära sina egna bekymmer.

Tack för denna dagen i mitt liv.

Med kärlek

Greenleaves Andersson

Dagen j

18. jul, 2019

Godkväll på er.

Här sitter en så trött kvinna att när hon skrivit dessa rader kommer hon att falla i sömn.

Dagen har varit fantastisk, med både sol och bad. Jag kan säga att de såg något, snopna ut när jag, kliver in på stranden i full mundering med ryggsäck, sandaler, baddräkt och keps.

Men jag bara lägger av mig allt och går rakt i havet. Gud så skönt!

Efter att ha stigit upp ca 05.45 åkt buss, tåg och buss-buss. För att anlända i Ängelholm. Kände jag mig redan trött vid 11 tiden. Sov lite på sista bussen, varpå min (oftast fungerande) inbyggda väckarklocka, väcker mig precis i sista minuten.

Allt gick bra.

Frukost och en fika på stranden, nja, jag har varit med om tätare mellan restauranger och Matbutiker.

Mat vid ca 16, och nu vid halvtio har jag hittat mitt sovställe. Ett härligt shelter mitt i skogen. Nåja, den är inte Nortlandsskog precis. Men avskilt och härligt.

Imorgon lägger jag upp lite nya bilder på fotosidan.

Hoppas att du också har en skön kväll.